twitter facebook instagram tumbler
logo

Elsk dig selv -men ikke hele tiden

elsk dig selv -men ikke hele tiden

Elsk-dig-selv-bølgen ruller og du er måske en af de mange, der hellere end gerne vil surfe på den, men som føler du falder af brættet hver gang, du er kommet op og stå? Måske har du følelsen af, at hvis du ikke kan elske dig selv hele tiden, er det jo bare noget du bilder dig ind, når det lykkes? Måske tænker du, at hvis du ikke kan elske dig selv 100 %, kan det være ligemeget. Så er det lettere at falde tilbage i at være utilfreds med sig selv, og prøve at træne eller slanke utilfredsheden væk? De tanker og følelser kender jeg godt. Men nu kommer det, der måske er en overraskelse; det er ikke meningen at du skal elske dig selv hele tiden.

What?

Ja, jeg ved det. Det lyder helt absurd. Nu har jeg prædiket elsk-dig-selv med hver en delle og hver en bums i lang tid efterhånden og så mente jeg det ikke alligevel? Bare rolig, det gør jeg selvfølgelig. Jeg siger bare, at det ikke bør være målet at komme til at elske sig selv hele tiden. For det vil jo være endnu et forsøg på at være perfekt, bare på et nyt område. Og så er denne her elsk-dig-selv-trend jo ikke bedre end de andre ting vi går alt for meget op i. Så kan vi lige så godt holde fast i de hysteriske skønhedsidealer, som vi heller ikke kan leve op til.

Drop det perfekte

Hele grundlaget for denne her nye bølge, vi kan kalde den kropsrevolutionen, er jo netop, at vi er mange der er trætte af, at skulle være så pisse perfekte hele tiden. Derfor er det også vigtigt, at denne nye form for sund livsstil med fokus på den måde vi tænker om os selv på og ser os selv, ikke bliver en kopi af den måde vi har håndteret alle de andre såkaldte nye livsstile på. Din mentale sundhed og evnen til at elske dig selv kan altså ikke dyrkes så fanatisk som fx bodybuilding eller marathonløb, hvis du vil have gode resultater. Mental sundhed er ikke en ekstremsport og det gælder IKKE om at være 100% fantastisk til at elske sig selv og alt sit væsen og al sin gerning fra nu af og til evig tid -AMEN.

Hvad gælder det så om?

I stedet for at fokusere på, at blive perfekt til at elske dig selv, kan du arbejde på at elske dig selv noget af tiden. Resten af tiden kan målet være, at acceptere at du ikke elsker dig selv konstant. Erkend at du ikke er perfekt på dette område og heller ikke skal være det.

 

Øv dig i ikke at tale grimt om dig selv og til dig selv. Men tilgiv også dette, hvis det skulle ske, at en enkelt dræbersnegl sniger sig ind blandt dine sommerfugle-tanker.

(hvis du vil vide mere om hvilke tanker, jeg anser for værende dræbersnegle og sommerfugle, kan du læse om det her )

Når du opdager, at det er ok ikke at være perfekt til det her med at elske sig selv, kan det være, at det breder sig til andre livsområder, hvor du så heller ikke (længere) stræber efter at være perfekt 100% af tiden. Og det vil helt sikkert hjælpe dig til, at komme til at elske dig selv endnu mere. Når vi accepterer og tilgiver os selv, at vi ikke hele tiden lever op til vores egne forventninger, kan vi meget lettere give os selv kærlighed.

Mål din fremgang

Hvis du er i en proces, hvor du øver dig i at elske dig selv mere, er det en god idé at måle din fremgang, selvom dit mål ikke er, at blive 100% selv-elskende. På den måde kan du motivere dig selv.

Hver aften, lige før du lægger dig til at sove, vurderer du hvor meget du har elsket dig selv i dag. Giv dagen et tal på en skala fra fx. – 5 til +5. Bagefter kan du give dig selv et tal for, hvor god du har været til at tilgive dig selv de mørke tanker og til at lade dem vandre forbi, uden at holde fast i dem og give dem værdi.

Måden du gør det på, er simpelthen ved at mærke efter i dig selv. Har du været helt på toppen, i bunden eller et sted midt imellem? Hvordan har i dag været i forhold til i går? Over eller under?

Ved at føre dagbog over din evne til at give dig selv kærlighed, evaluerer du hele tiden dig selv. Det er et meget effektivt værktøj til at gøre hurtige forbedringer. Og husk så, at det er ligeså stor en sejr at kunne tilgive sig selv de dræbersnegle der går forbi og undlade at give dem plads og betydning, som det er at kunne elske sig selv.

Når det bliver svært

Nogle gange kan det være svært at finde ud af, hvad der er op og ned i det her. Du kender måske følelsen af, at det hele bliver til rod i hovedet og maven bliver til en stor knude. I sådanne tilfælde, kan det være en hjælp at tage tre lange, dybe indåndinger og sige til sig selv:

“Jo mindre perfekt jeg forsøger at være, jo mere perfekt er jeg.”

For du er jo allerede god nok, som du er.

kærlig hilsen

Inez

 

 

 



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *