twitter facebook instagram tumbler
logo

Lyset fra din telefon kan gøre dig tyk

 

pige-med-iphone

Kæmper du med vægten og er du samtidig typen der elsker at skrive smsér, tjekke facebook, være på snappen eller instagram til langt ud på natten, skal du være opmærksom på, at det kan være en af årsagerne til, at du spiser for meget.

Det er ikke kun din viljestyrke der afgør, om du kan holde dig fra et ekstra måltid eller en snack efter aftensmaden. Det er mæthedshormonet leptin, der styres af lys og mørke, der fortæller dig om du er sulten eller ej.

Det sker i mørket

Oplevelsen af at være sulten styres af mæthedshormonet leptin, som igen styres af, om du befinder dig i lys eller mørke. Når det er lyst daler niveauet af leptin i kroppen og du bliver sulten. Når mørket falder på sker det modsatte, leptinniveauet stiger og du har ikke i samme grad lyst til mad. Systemet var hammersmart i urtiden, hvor vi risikerede at blive ædt eller falde i et hul vi ikke kunne se, hvis vi bevægede os ud for at samle og jage om natten. Nu om dage har vi mulighed for kunstigt lys døgnet rundt, og det fucker så heftigt med vores døgnrytme at vi risikerer at blive syge og altså, ekstraordinært sultne, af det.

Ikke alle former for lys er lige skadelige

Solens lys er hovedsagligt blåt, skønt det også indeholder andre farver. Det blå lys har kort bølgelængde og påvirker dig til at være vågen, aktiv og i gang.

Lyset fra din telefon, tablet og computer udsender det samme blå lys som solen og hvis du bruger disse ting om aftenen vil din krop altså have let ved at blive narret til at tro, det er dag, og du vil føle dig sulten, selvom du har spist rigeligt. Derudover kan det også være svært at falde i søvn. Det er nemlig først når det blå lys forsvinder, at kroppen indstiller sig på, at det er nat.

Tilgengæld vil lyset fra et stearinlys eller et lejrbål ikke påvirke din døgnrytme, da det lys der kommer fra åben ild har lang bølgelængde og derfor ikke ligner sollyset.

Udover at skærpe din appetit kan det blå lys fra telefoner og andre apparater også holde dig vågen og forhindre dig i at få de 8-9 timers søvn, som er optimale for os at få. Langt de fleste af os sover meget mindre end vi bør og vi sover sjældent i totalt mørke. For lidt søvn og for meget blåt lys kan, udover fedme, også føre til andre sygdomme som sukkersyge, hjerteproblemer, nedsat imunforsvar og depression.

Det kan du gøre

Lad være med at tage din telefon eller tablet med i seng. Hvis du kan lide at læse om aftenen, så læs en rigtig bog af papir eller dagens avis.

Gå i seng i ordentlig tid og sigt efter at få mindst 8 timers søvn hver nat.

Vær opmærksom på at det lys vi har i nutidens sparepærer er mere blåt, end det der var i de gammeldags glødepærer. Sluk i god tid, før du skal sove.

Sørg for at sove i fuldkommen mørke. Sæt et mørklægningsgardin op, hvis du kan se gadebelysning eller andet kunstigt lys fra dit soveværelsesvindue.

kilde: videnskab.dk



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *