twitter facebook instagram tumbler
logo

Skal du have sukker i?

sukker slik

I gamle dage var det hvide raffinerede sukker forbeholdt rige mennesker. Det kostede dyrt at udvinde sukker af roer og almindelige mennesker fik langt fra så meget sukker som vi får i dag. Nu er sukker et billigt, afhængighedsskabende fyldstof, som er i alt lige fra ketchup og burgerboller til morgenmadsprodukter der skal forestille at være sunde og give os en god start på dagen. Ofte er vi ikke engang bevidste om, at der er sukker i det vi spiser. Når vi oven i det ruller os i slik og andre søde sager, ender vi med at få meget mere sukker, end hvad godt er.

I det her land spiser den gennemsnitlige borger 42 kg sukker om året. 42 kg! Det bringer os ind på en kedelig 2. plads på listen over de lande, der spiser mest sukker i verden. Vi er kun overgået af amerikanerne… Well honey, you know what that means? Vi skal altså til at skære ned, hvis ikke vi vil ende med at have problemer med folkesundheden i samme omfang som de har OVER THERE.

Hvad kommer det mig ved?

Helt ærligt, hvorfor overhovedet TÆNKE på, at skære ned på den eneste lille last du har? Du har jo altid haft en sød tand og det betyder vel ikke noget at der er kage til kaffen, når du også husker at løbe en tur og i øvrigt selv synes, du ser pisselækker ud? Sådan har jeg selv tænkt mange gange, og det er jeg nok ikke ene om. Men det var indtil jeg for alvor opdagede (og derefter satte mig lidt grundigere ind i) hvad sukker egentlig gør ved mig, både fysisk og psykisk. Så kom der andre boller på suppen. Ikke at jeg er blevet hellig -slet ikke, men det har alligevel ændret mit syn på sukker.

Sådan virker sukker

Store mængder sukker kan ikke kun føre til farlig overvægt, men tærer også på din energi, dit humør og dit helbred. Hos nogle øger sukker talgproduktionen i huden, hvilket kan medføre bumser, der kan få en til at ligne et rosenbed i fuld flor i fjæset. NOT FUNNY dagen før date night, vel? Derudover høvler et stort sukkerindtag så voldsomt på din krop, at det kan ende med diabetes 2, knogleskørhed, åreforkalkning, forhøjet blodtryk, migræne… Ja ja om lang tid og efter års overforbrug, bevares! Men det er altså konsekvenserne.

Når du spiser sukker, hvad enten det er gemt i den mad du spiser eller kommer indenbords i form af slik, kage, sodavand eller hvidt brød, så sker der følgende:

Først stiger dit blodsukker. Det stiger meget og det går hurtigt. Samtidig bliver stoffet serotonin skudt ud i din krop, et stof som giver dig en akut følelse af lykke og tilfredshed. Ah hvor dejligt, tænker du måske, nu kan jeg lidt igen. Men så, umiddelbart efter, kommer nedturen. Din krop kan nemlig ikke håndtere den hurtige blodsukkerstigning, og gør hvad den kan for at justere niveauet af sukker i blodet ved at sætte bugspytkirtlen i gang med at pumpe insulin rundt i systemet. Det får ret hurtigt blodsukkeret til at falde igen, og med det dit humør. Du bliver træt, måske lidt derpri, gnaven eller decideret vred og din kloge hjerne fanger den straks; GIV MIG SUKKER IGEN, hyler den og det gør du så… eller hvad?

Er du typen der sagtens kan have slik på bordet uden at tømme hele skålen på en gang? Kan du gå i flere dage og vide, at der er kage i skabet, uden at kaste dig grådigt over den? Kan du endda glemme, at du har et stash af chokoladebarer på øverste hylde i den hemmelige kasse i reolen i stuen? Så er du sikkert ikke sukkerafhængig og du har måske heller ikke et decideret problem. For nogle af os andre, er det værre.

Er du blevet sukkerafhængig, er det som med alle andre afhængighedsskabende stoffer -der skal kæmpes for at slippe ud af afhængigheden og vinde kontrollen tilbage. Og jo længere du venter, jo mere sukker-tolerant bliver din krop, jo mere sukker kræver den og jo sværere bliver det at slippe sukkeret. Men hvis du også er træt af:

  • humørsvingninger
  • koncentrationsbesvær
  • hovedpine
  • træthed
  • sukkertrang
  • evt. smerter i ledene og vand i kroppen
  • følelsen af ikke at være i kontrol
  • måske endda hemmelige sukker-depoter i diverse tasker og hvide løgne om, hvor meget sukker du egentlig får…

…så er det måske tid til en kold tyrker? Jeg ved det lyder hardcore og det er det, men det kan være nemmere end at forsøge at balancere forbruget. Du kan jo beslutte at tage tilløb og så sætte i gang fra en bestemt dag?

Det kan også være du mere er trappe-ned-typen, det ved du bedst selv. Jeg siger bare, det er muligt at lave om på et liv styret af sukker og søde sager. Det er svært, men det er muligt. Om ikke andet, så i nogle perioder af gangen. Og det er bestemt bedre end at lade stå til!

Husk ikke at slå dig selv oven i hovedet, hvis du falder i, og start med en dag eller en uge af gangen, hvis det er det, du kan overskue. Hvem ved, måske overrasker du dig selv positivt. Og hvis ikke, så kan du altid forsøge igen på et andet tidspunkt, hvor du er mere motiveret. Under alle omstændigheder, skal du kun gøre det for din egen skyld og der er ingen grund til at blive fanatisk omrking det.

Det kan du spise i stedet for

I stedet for raffineret sukker kan du spise frugt og grøntsager. De indeholder de gode kulhydrater som din hjerne og resten af din krop har rigtig godt af. Vær opmærksom på, at du ikke kommer til at skifte dine daglige slikposer ud med hvide ris, pasta og hvidt brød. Det er meget typisk, fordi de ting har samme effekt og giver samme hurtige kick som raffineret sukker. Men det er ligeså skidt for din krop i store mængder, som sukker er.

Hvis du er chokolade-addict kan du spise lidt chokolade med kakaoindhold på mindst 70% når trangen er størst. Der er meget lidt sukker i. Men hvis du er som mig, bliver det også hurtigt til en plade i stedet for et stykke, når du først får åbnet pakken, så det duer kun, hvis du kan styre dig.

Jeg taler af erfaring, når jeg siger, at det tager ca. en uge på afvænning (kold tyrker), så er den ukontrollable trang, hungeren efter sukker her og nu, næsten væk. Så er der alle vanerne at kæmpe imod. De tidspunkter hvor du måske trøster dig med sukker, bruger det som belønning eller forsøger at stresse af ved at fyre en omgang sødt i sækken. Det kan tage tid at lave om på den slags, men det betaler sig helt sikkert.

Del dine erfaringer

Hvis du går i gang med at lave en livsstilsændring, ønsker jeg dig rigtig meget held og lykke med det!

Hvis du har mod på det, så del endelig med mig og læserne her på bloggen, hvordan det går.

Hvis du har tips, tricks og idéer til at få styr på sukkerforbruget, vil jeg også meget gerne høre om det. En ting er sikkert, vi er mange, der er røget i sukkerfælden. Måske er det lettere at komme ud, hvis vi hjælper hinanden.

Livet er lidt skønnere uden (for meget) sukker.



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *